Contact
← Naar overzicht

Voorkom deze conversie killers op je webshop 💸

15 mei 2019 door Bart de Koning
Reading time: 4 min.

Vol trots en enthousiasme wordt de supersnelle en compleet SEO geoptimaliseerde webshop gelanceerd. Na een tijdje zal je positie in de zoekmachines, en daarmee het verkeer op de webshop, stijgen. Maar een bezoeker is helaas nog niet gelijk een klant. Hoewel elke webshop uniek is en dus een andere aanpak nodig heeft, zullen we in dit blog enkele ”conversie killers” bespreken.

Euro tekens

Wanneer mensen een euroteken zien, gaat er automatisch een alarmbel af. Deze psychologische reactie voorkomt vaak een kelderende bankrekening. Maar hoe kunnen we dit voorkomen? Het antwoord hierop is relatief simpel, namelijk het verwijderen van eurotekens bij producten.

Conversie killer euro teken

Deze regel gaat trouwens niet op bij prijsvechters. Bedrijven die gegarandeerd een lage prijs vragen kunnen het euroteken groot in beeld brengen. Zo vergroot je de focus op de lage prijs.

Bevestig de keuze

Vaak maken bezoekers hun bestelling niet af en verlaten de webshop. Daarom is het belangrijk om de bezoeker bewust te maken van haar keuzes. Bezoekers plaatsen ondoordacht een hele hoop producten in hun online winkelmandje. Om de bezoeker bewust te maken van een keuze is het belangrijk om de keuze te bevestigen. Het beste moment om bevestiging te geven is wanneer de bezoeker op de “plaatsen in winkelmandje” knop klikt. Wanneer de bezoeker daadwerkelijk de plaatsing in de winkelmand bevestigd krijgt is er geen weg meer terug. De bestelling is in het hoofd al geplaatst.

thubnail conversie killers bevestiging

Geen responsieve website

Het merendeel van de bezoekers bekijkt de website op een mobiele telefoon. Daarom is het extreem belangrijk dat je webshop er op elk schermformaat perfect uitziet. Wanneer de website niet responsieve is heeft dit diverse nadelige effecten. Zowel je bezoekers als Google zullen je webshop lager waarderen.

Geen (goede) zoekfunctie

Wanneer een bezoeker op zoek is naar een specifiek product moet hij deze zo snel mogelijk op de website vinden. Daarom is het van belang dat er een goede zoekfunctie op de website beschikbaar is. Er zijn verschillende manieren om het gebruikersgemak te verhogen. Zo is het mogelijk om gebruikers al bij het typen suggesties te tonen.

Verplicht een account aanmaken

25% van de bezoekers verlaat het afrekenproces tijdens de registratie van een account. Maak het aanmaken van een account daarom niet verplicht voor het afrekenen. Zo voorkom je dat een aanzienlijk deel van je potentiële klanten de website op een cruciaal moment verlaat.

Natuurlijk is het beter als de bezoeker wel een eigen account aanmaakt. Wanneer bezoekers een account aanmaken op de website kan de data voor andere marketing doeleinden gebruikt worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een (periodieke) nieuwsbrief naar al je bestaande klanten. Hier kan je weer eenvoudig nieuwe sales uit halen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de bezoeker de drempel toch over te laten gaan. Zo kan je bij het aanmaken van een account bijvoorbeeld een aantrekkelijke korting geven.

Geen goede foto’s

Niets is vervelender dan een bestelling retour krijgen. Het verwerken van een teruggestuurd product kost veel tijd en geld. Maak daarom verschillende goede foto’s van je producten. Zo voorkom je dat de klant voor een verrassing komt te staan, bijvoorbeeld wanneer een trui een andere kleur heeft dan het plaatje op internet.

Te weinig informatie

Wanneer de bezoeker te weinig specificaties van een product op de website kan vinden is de kans groot dat deze niet overgaat tot een aankoop. Daarnaast zullen bezoekers de informatie elders op internet gaan zoeken. Hierdoor is de kans groot dat je bezoeker regelrecht naar de concurrent surft.

Meten is weten

Zoals we in het begin van deze blog al aangaven is elke webshop uniek. Het is daarom erg belangrijk om de statistieken van de webshop door te nemen. Op basis van deze statistieken is het mogelijk om verbeteringen door te voeren. Deze verbeteringen kunnen bijvoorbeeld door middel van A/B testen geïmplementeerd worden.

Meer weten over het optimaliseren (of ontwikkelen) van jouw website of webshop? Neem dan nu contact met ons op.

Benieuwd? Neem contact met ons op!
Contact