Contact
← Naar overzicht

CodePix ❤ LovaDo

12 maart 2019 door Jeffrey Camphens
Reading time: 5 min.

Al op haar 18e start Louise op de zolderkamer als nagelstyliste. Snel daarna starten dochter Louise en moeder Marleen met de verkoop van sieraden, zelfgemaakte bikini’s en tassen. In April 2015 start LovaDo met de eerste fysieke winkel in De Lier. Ruim tweeënhalf jaar later is de tweede winkel een feit.

LovaDo heeft merken die je stoer, sportief en stijlvol zou kunnen noemen. Ze bieden iedere doelgroep en iedere portemonnee de leukste kleding.

Doorgroeien

Na het succes in De Lier wil LovaDo verder groeien. Daarom kregen we bij CodePix de vraag of wij daarbij konden helpen. Ze willen namelijk een webshop die gekoppeld is aan de kassa van de fysieke winkel. We zijn toen met iedereen van LovaDo aan tafel gaan zitten om een plan te maken. Een goede voorbereiding is het halve werk. Er zitten namelijk heel wat technische haken en ogen aan dit systeem.

Workflow

Er is natuurlijk een reden voor het koppelen van de kassa. Dit zorgt ervoor dat er uiteindelijk maar 1 centraal punt is waar alle producten en de voorraad bijgehouden hoeven te worden. Het moment dat er in de kassa een product toegevoegd wordt komt dit volautomatisch in de webshop terecht. Als dit product dan vervolgens weer gekocht wordt in de webshop, belandt dit ook weer automatisch in de kassa en wordt de voorraad bijgewerkt. Dit bespaart LovaDo een hoop tijd en geld, omdat het niet steeds handmatig hoeft te worden bijgewerkt.

Wat hebben we nodig?

Het doel is om een webshop te maken die voldoet aan een aantal eisen:

  • De laadtijden moeten zo kort mogelijk zijn zodat er geen klanten verloren gaan door het wachten (optimalisatie)
  • Navigatie en indeling moeten duidelijk zijn voor klanten zodat ze gemakkelijk kunnen shoppen (Interactie ontwerp)
  • De producten en voorraad moeten volledig automatisch uit de kassa bijgewerkt worden (API koppeling)
  • Aankopen uit de webshop moeten geregistreerd en doorgevoerd worden in de kassa (API koppeling)
  • De shop moet echt 'LovaDo' uitstralen (huisstijl ontwikkeling)

Om een webshop met deze eisen te kunnen realiseren hebben we gekozen voor WordPress als CMS. In WordPress maken we gebruik van WooCommerce om de webshop op te zetten. Om betalingen vloeiend te laten verlopen gebruiken we Mollie. Zo kan de klant kiezen uit bijna alle verschillende betaalmethoden als de winkelier dat toestaat (zelfs Bitcoin!). Daarnaast maken we ook gebruik van MyParcel om pakketlabels te printen, en om de gebruiker een Track & Trace code te sturen.

De makers van het kassasysteem bieden een vrij gelimiteerde api om de kassa te bereiken. Een api is in dit geval een soort webpagina waarvandaan wij de data kunnen halen die in de kassa staat. Die data kan dan ingelezen worden door ons programma en ingevoerd worden in de webshop. Hiervoor zullen we een eigen systeem moeten bouwen om de aangeleverde data zo aan te passen dat deze leesbaar wordt voor WooCommerce.

Huisstijl

Het uiterlijk van de webshop volledig gebaseerd op de indruk en het gevoel dat de winkel ons gaf. Dat heeft ervoor gezorgd dat het eindresultaat echt 'LovaDo' uitstraalt.

Zo bestaan de hoofdkleuren uit verschillende tinten crème die wij in de winkel terug zagen komen, en gebruiken we als accent een kleur groen die staat voor de vele planten en groene decoratie die de winkel te vinden is.

We hebben veel gewerkt met ronde hoeken in de elementen. Deze zijn overal terug te vinden, van de productfoto's tot aan de zoekbalk.

We betrekken LovaDo bij elke designkeuze. Denk aan lettertypes, wireframes en de vormgeving van elementen.

Head start

Voordat we konden beginnen met de koppeling, hebben we al een enorme start kunnen maken met het uiterlijk en de werking van de webshop. Zo konden er binnen no time producten ingevoerd worden en betalingen worden uitgevoerd, en kreeg alles een LovaDo look & feel.

Het koppeling traject

Toen we uiteindelijk alle gegevens hadden gekregen om te beginnen, zijn we de kassa-webshop koppeling gaan realiseren. Er zaten hier heel wat haken en ogen aan. De data uit de kassa leek totaal niet op de data die de webshop nodig had.

We moeten die data daarom helemaal omvormen totdat het 100% perfect aansluit op onze shop. Die kan dat vervolgens uitlezen zodat het product in de voorraad terecht kan komen. Vanaf dat moment kun je als klant het product bestellen.

2 compleet verschillende systemen

Maar we zijn nog niet klaar! Op het moment dat de klant het product bestelt en afrekent moeten er nog 2 dingen gebeuren. De verkoop moet namelijk geregistreerd worden in de kassa om de financiën kloppend te maken. Daarnaast dient de voorraad van het gekochte product in de kassa af te nemen. In plaats van dat we data ophalen uit de kassa, gaan we nu juist data naar de kassa sturen. Hiervoor moeten we de complete bestelling in stukjes opdelen, en in het correcte formaat opsturen naar de kassa.

 

Nu de cirkel compleet is hebben we een prachtige webshop met een volautomatisch aanpassende voorraad. Neem gerust even een kijkje op lovado.nl.

 

Ook zo'n gave webshop laten bouwen? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Benieuwd? Neem contact met ons op!
Contact