Contact
← Naar overzicht

Hoe een snelle website jouw conversie verhoogt! ⚡️

21 november 2018 door Jeffrey Camphens
Reading time: 3 min.

We leven in een wereld waar alles zo snel mogelijk moet gebeuren, en raken al snel gefrustreerd als iets ook maar een seconde te lang duurt.

Probeer eens terug te denken aan de laatste keer dat je een trage website tegen bent gekomen. Misschien heb je na een aantal seconden al de hoop opgegeven en ben je naar het volgende Google resultaat gegaan.

Je bent niet de enige. Ook Google heeft niet zoveel op met trage websites. Zo weinig zelfs dat je met een traag ladende website al gauw naar beneden wordt gedrukt in de zoekresultaten. Zo belanden snel ladende websites veel makkelijker bovenaan.

Keiharde cijfers 📈

Er is veel onderzoek gedaan naar de verbanden tussen laadtijden en conversie. Deze onderzoeken worden vaak uitgevoerd door grote spelers zoals Amazon. Uit deze onderzoeken blijkt:

  • 53% van je bezoekers verlaten je pagina als deze er langer dan 3 seconden over doet om te laden.
  • Elke seconde vertraging veroorzaakt een daling van minstens 7% in conversie.
  • Gemiddeld genomen zal 79% van de gebruikers niet opnieuw een product kopen van een site waar ze lange laadtijden ondervonden hebben.
  • Een toename van 1 seconde laadtijd kost Amazon potentieel 1,6 miljard dollar aan verkopen.

Meten = weten

Je vraagt je nu misschien af: is mijn site ook langzaam? Wanneer is mijn site dat precies, en hoe komt dat dan? Voor alle ongeduldigen onder ons: je kunt hier kijken of je site snel genoeg is door de link van jouw website in te voeren. Deze tool heet PageSpeed Insights. Het is een handige tool van Google die onder andere meet hoe lang het duurt om jouw site helemaal te laden. Daarnaast kijkt deze tool of de code van je website wel goed is geoptimaliseerd. Je kunt met geoptimaliseerde code je website meer dan 50% sneller laten laden.

Je hebt misschien al gemerkt dat onze eigen site enorm snel laadt. We hebben hier veel tijd in gestoken, en dat blijkt uit onze score.

Waarom?

Er zijn enorm veel factoren die mee kunnen spelen in het langzaam maken van jouw website. Dit zijn de 3 meest voorkomende problemen:

Grote, niet-geoptimaliseerde afbeeldingen

Grote afbeeldingen kosten veel bandbreedte, en laden dus een stuk langzamer. Een normale foto is al snel tussen de 4 en 8mb, en dat terwijl 2mb voor 1 pagina al aardig veel is. Daarom hebben we op onze eigen homepage een foto van maar 64kb, die dus 63-125 keer zo klein is als de gemiddelde foto. De juiste optimalisatie kan het verschil maken.

Slordige JavaScript code

Op de achtergrond van jouw website gebeurt een hoop. Om jouw website interactief te maken wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een soort code genaamd JavaScript. Verkeerde code veel schade aanrichten. Je kunt er je gebruikerservaring compleet mee om zeep helpen, of juist het tegenovergestelde.

Heel. Veel. Plugins.

Bijna elke website maakt hier en daar gebruik van plug-ins.

Veel mensen passen plug-ins helaas op de verkeerde manier toe, door er veel te veel tegelijk te gebruiken. Zo komt er veel ongebruikte code je site binnengedrongen, en moet het apparaat van de eindgebruiker heel vaak naar de server heen en weer om die code op te halen. Dit kan vervelende gevolgen hebben voor je website. Zo kunnen sommige plug-ins met elkaar clashen, of jouw website enorm vertragen.

Wat te doen?

Als jouw site laag tot gemiddeld scoort in de test van Google, is het tijd voor actie! Je loopt namelijk gebruikers (potentiële klanten) mis, en dat is zonde. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen zodat we je een gepast advies kunnen geven.

Benieuwd? Neem contact met ons op!
Contact